Trump kan let blive afsat af sine egne

Per Esmann Jensen
2 min readMar 25, 2017

--

Vidste du, at USA’s præsident relativt let kan blive væltet af sine egne? Det gjorde jeg heller ikke. Men så hørte jeg om 25th Amendmend.

25th Amendmend er et tillæg til forfatningen fra 1967. Det beskriver, hvad der skal ske, hvis præsidenten bliver ude af stand til at varetage sit embede. Præsidenten er jo blot et menneske, der eksempelvis kan dø, blive senil eller blive psykisk ustabil.

(Og her er det jeg tænker: Hvis man som præsident ikke vil give hånd til en allieret gæst, man selv har inviteret, er det så ikke en form for diplomatisk dysfunktion, som gør det umuligt at varetage embedet?)

25th Amendment Section 4 fungerer sådan her: Hvis et simpelt flertal blandt ministrene finder præsidenten ude af stand til at varetage sit embede, skal vicepræsidenten indsættes som fungerende præsident.

Simpelt flertal, bum!

Skulle den oprindelige præsident vise sig at være uenig i ministrenes vurdering, er det det op til Senatet og Repræsentanternes Hus at afgøre sagen. Hvis der begge steder at to tredjedeles flertal for, at præsidenten ikke på forsvarlig vis kan varetage sit embede, så fortsætter vicepræsidenten med at fungere som præsident.

Det er godt at vide, at der trods alt skal så lidt til at stoppe galskaben. Vi var jo mange, der troede, at det ikke ville blive så slemt med Trump. Vi troede, at enhver amerikansk præsident pakkes ind i 27 lag af skiftevis rådgivning, kontrol og pragmatisme. Men sådan virker det åbenbart ikke. I stedet er vi vågnet op til en virkelighed, hvor Trump muligvis ikke laver meget andet end at spontan-tweete om det, han ser på ser Fox News. Tør man håbe, at det ikke skal fortsætte i fire år?

--

--

Per Esmann Jensen

Arbejder med online kommunikation i Jyske Bank. Hygger med hobbywebprojekter i fritiden. Hidser mig op, når jeg får vin.